MINISTERSTWO KOMUNIKACJI
Tylko do użytku służbowego
WM - 11
PRZEPISY
o znakowaniu taboru
wąskotorowego
Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
Warszawa 1960
ZARZĄDZENIE MINISTRA KOMUNIKACJI Nr 207
z dnia 22 czerwca 1960 r.
w sprawie zatwierdzenia "Przepisów o znakowaniu
taboru wąskotorowego" Nr WM 11
§ 1. Zatwierdza się do użytku służbowego "Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego" Nr WM 11, które ukażą się w osobnym wydaniu.
§ 2. W "Przepisach o gospodarce wagonami towarowymi na kolejach wąskotorowych" Nr W 13, zatwierdzonych zarządzeniem Ministra Kolei Nr VI/2a/66/1/51 z dnia 17.V.1951 r. wprowadza się następujące zmiany:
- w § 2 ust. 8 końcowe wyrazy: "zawiera dodatek Nr 1" zastępuje się wyrazami: "zawierają przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego WM 11";
- skreśla się dodatek Nr 1.
§ 3. Tracą moc obowiązujące "Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego" Nr W 11 zatwierdzone przez Ministra Komunikacji dnia 17.VIII.1947 roku.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1961 roku.
Nr CZKD 4a-1/10/60.
w. z. MINISTRA: (T. Bronowski)
(Biuletyn MK Nr 33, poz. 227)
WYKAZ
jednostek organizacyjnych, które otrzymują przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego.
- I. Ministerstwo Komunikacji
- według obowiązującego rozdzielnika;
- Biblioteka M.K.
- Pozadyrekcyjne jednostki organizacyjne PKP
- Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Technik Kolejnictwa;
- Zarząd Główny Z Z K.
- Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych
- Według obowiązującego rozdzielnika;
- Biblioteka Okręgowa.
- Jednostki organizacyjne podległe DOKP
- Zarząd terenowy Kolei Dojazdowej
- parowozownie k.d.
- stacje k.d.;
- ośrodek szkolenia zawodowego
WYKAZ
stanowisk pracy, na których oddzielne egzemplarze przepisów o znakowaniu taboru wąskotorowego powinny być przydzielone pracownikom do osobistego użytku służbowego.
- W Zarządzie Kolei Dojazdowych:
- starszy kontroler; Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- kierownik działu: mechanicznego, przewozów i drogowego;
- kontroler: mechaniczny, przewozów i drogowy;
- instruktor k.d.;
- dyspozytor k.d.;
- referent trakcji parowej i spalinowej oraz referent wagonowy.
- W Zarządzie Terenowym Kolei Dojazdowych:
- kierownik referatu: mechanicznego, przewozów i drogowego;
- kontroler: mechaniczny, przewozów i drogowy;
- instruktor k.d.
- W parowozowni k.d.:
- naczelnik i jego zastępca (zawiadowca);
- kierownik oddziału parowozowni;
- instruktor drużyn parowozowych;
- kierownik robót (majster);
- dyspozytor drużyn parowozowych;
- starszy rewident, rewident wagonów.
- na stacji K.D.:
- zawiadowca stacji i jego zastępca;
- dyżurny ruchu;
- kierownik biura wagonowego;
- ustawiacz.
Spis treści.
- Postanowienia ogólne
- Znakowanie parowozów
- Znakowanie tendrów
- Znakowanie lokomotyw spalinowych
- Znakowanie wagonów motorowych
- Znakowanie drezyn motorowych
- Znakowanie spalinowych wózków torowych
- Znakowanie wagonów osobowych
- Znakowanie wagonów towarowych
- Zmiany i uzupełnienia
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
- Przepisy niniejsze ustalają przy pomocy symboli oznaczenia taboru PKP na kolejach dojazdowych.
Cały tabor kolei dojazdowych, będących własnością PKP, nosi cechę "PKP".
- Symbolem w rozumieniu niniejszych przepisów jest umowne oznaczenie literowe, cyfrowe lub graficzne, określające w skrócie jedną lub więcej cech eksploatacyjnych lub konstrukcyjnych rodzajów, typów i serii taboru wąskotorowego.
- Znak taboru jest zestawieniem ustalonej ilości symboli w ściśle przyjętej kolejności, określającym w sposób umowny podstawowe cechy charakteryzujące przydatność i zdolność eksploatacyjną taboru kolei dojazdowych.
- Znak umowny jest wspólny dla taboru na wszystkie szerokości torów kolei dojazdowych PKP.
§ 2.
Przepisy niniejsze obejmują znakowanie na kolejach dojazdowych:
- parowozów,
- tendrów, Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- lokomotyw spalinowych,
- wagonów motorowych,
- wózków spalinowych torowych,
- drezyn motorowych,
- wózków akumulatorowych peronowych,
- wagonów parku osobowego,
- wagonów parku towarowego.
§ 3.
Postanowienia niniejszych przepisów powinny być stosowane przy znakowaniu wszelkiego rodzaju taboru kolei dojazdowych, nowobudowanego i znajdującego się na inwentarzu PKP, w dokumentacji technicznej, przepisach, instrukcjach i piśmiennictwie kolejowym.
§ 4.
- Numery inwentarzowe dla wszystkich jednostek taboru kolejowego przydziela Ministerstwo Komunikacji.
- Dla taboru obcego (innych resortów gospodarczych i instytucji lub przedsiębiorstw) włączonego do kursowania po torach PKP znaki i numery przydziela Ministerstwo Komunikacji w oparciu o niniejsze przepisy.
- Dla odróżnienia taboru obcego od taboru własnego (PKP) przed numerem inwentarzowym taboru obcego umieszcza się dużą literę "P" obwiedzioną ramką kwadratową.
- Numer inwentarzowy jednostki taboru, która została skasowana z powodu skreślenia z inwentarza, sprzedaży lub wskutek konstrukcyjnej przeróbki została przeniesiona do innej serii, może być użyty do oznaczenia innej jednostki taboru nie wcześniej, jak po upływie 5-ciu lat.
Rozdział 2.
Znakowanie parowozów.
§ 5.
- Znak parowozu składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - rodzaj parowozu,
symbol drugi - układ osi, Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
symbol trzeci - moc parowozu w KM lub pochodzenie.
- Symbole określające rodzaj parowozu ustala się następująco:
- parowozy z tendrem oznacza się symbolem "P",
- parowozy beztendrowe oznacza się symbolem "T".
- Symbole określające układ osi ustala się następująco:
- dla dwóch osi napędnych nie ma symbolu,
- dla trzech osi napędnych - symbol "y",
- dla czterech osi napędnych - symbol "x",
- dla pięciu osi napędnych - symbol "w",
- dla sześciu osi napędnych - symbol "z".
- Dla określenia osi tocznych pod parowozem do symboli podanych powyżej dodaje się symbol dodatkowy, a mianowicie:
- dla jednej osi przedniej tocznej - symbol "a",
- dla jednej osi tylnej tocznej - symbol "b",
- jeżeli parowóz posiada o toczną przednią i tylną - symbol "n".
- Symbole określające moc parowozu podaje tablica 1.
Tablica 1
Symbol | Moc parowozu w KM |
1 | do 60 KM |
2 | 61 - 80 KM |
3 | 81 - 100 KM |
4 | 101 - 120 KM |
5 | 121 - 150 KM |
6 | 151 - 180 KM |
7 | 181 - 220 KM |
8 | 221 - 300 KM |
9 | powyżej 300 KM |
- Dla parowóz pochodzenia polskiego zamiast symbolu określającego moc parowozu umieszcza się dwie ostatnie cyfry roku zatwierdzenia dokumentacji, począwszy od 1920 roku.
- Dla parowozów z dostaw UNRA zamiast symbolu określającego moc parowozu umieszcza się symbol "u".
- Przykłady znakowania parowozów podaje tablica 2.
Tablica 2
Znak parowozu | Rodzaj parowozu | Układ osi oznaczony | Moc parowozu lub pochodzenie |
graficznie | cyfrowo |
T1 | beztendrowy | 00 | 0 - 2 - 0 | do 60KM |
Ta2 | beztendrowy | ø00 | 1 - 2 - 0 | 61 - 80 KM |
Tb3 | beztendrowy | 00ø | 0 - 2 - 1 | 81 - 100 KM |
Ty1 | beztendrowy | 000 | 0 - 3 - 0 | do KM |
Tya2 | beztendrowy | ø000 | 1 - 3 - 0 | 61 - 80 KM |
Tyb3 | beztendrowy | 000ø | 0 - 3 - 1 | 81 - 100 KM |
Tx1 | beztendrowy | 0000 | 0 - 4 - 0 | do 60 KM |
Txa1 | beztendrowy | ø0000 | 1 - 4 - 0 | 101 - 120 KM |
Txb5 | beztendrowy | 0000ø | 0 - 4 - 1 | 121 - 150 KM |
Tw8 | beztendrowy | 00000 | 0 - 5 - 0 | 221 - 300 KM |
Py1 | z tendrem | 000 | 0 - 3 - 0 | do 60 KM |
Pya3 | z tendrem | ø000 | 1 - 3 - 0 | 81 - 100 KM |
Px4 | z tendrem | 0000 | 0 - 4 - 0 | 101 - 120 KM |
Pxa6 | z tendrem | ø0000 | 1 - 4 - 0 | 150 - 180 KM |
Px48 | z tendrem | 0000 | 0 - 4 - 0 | poch. polskie |
Pza9 | z tendrem | 000000 | 0 - 6 - 0 | pow. 300 KM |
§ 6.
Parowozy, w zależności od ich przeznaczenia dla danej szerokości toru, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 3.
Tablica 3
Szerokość toru w mm | Numery parowozów |
od | do |
600 | 0001 | 1000 |
750 | 1001 | 2000 |
785 | 2001 | 2800 |
800 | 2801 | 3000 |
1000 | 3001 | 4000 |
§ 7.
Kotły parowozowe, w zależności od przeznaczenia parowozów dla danej szerokości torów, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 4.
Tablica 4
Szerokość toru w mm | Numery kotłów |
od | do |
600 | 001 | 150 |
750 | 151 | 450 |
785 | 451 | 550 |
800 | 551 | 565 |
1000 | 566 | 700 |
§ 8
Osie parowozów oznacza się znakiem parowozu i numerem inwentarzowym parowozu.
Rozdział 3.
Znakowanie tendrów.
§ 9.
- Znak tendra składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających:
symbol pierwszy - rodzaj tendra,
symbol drugi - pojemność zbiornika na wodę,
symbol trzeci - ilość osi,
symbol czwarty - pochodzenie tendra.
- Tendry dzielą się na dwa rodzaje a mianowicie:
- tendry połączone z parowozem, które oznacza się symbolem "Pt" i
- tendry oddzielne, które oznacza się symbolem "Zt".
- Symbolem określającym pojemność zbiornika na wodę jest liczba wskazująca pojemność zbiornika w m3 zaokrąglona do liczby całkowitej.
- Symbolami określającymi ilość osi tendra są:
- dla tendra dwuosiowego symbolu nie ma,
- dla tendra 3 osiowego - symbol "y",
- dla tendra 4 osiowego - symbol "x".
- Dla tendrów pochodzenia polskiego, dla których dokumentacja została zatwierdzona po 1920 roku, po symbolu określającym pojemność zbiornika na wodę umieszcza się dwie ostatnie cyfry roku, w którym została zatwierdzona dokumentacja.
- Przykłady znakowania tendrów podaje tablica 5. Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
Tablica 5
Znak tendra | Rodzaj tendra | Charakterystyka tendra |
Pojemność zbiornika na wodę w m3 | Ilość osi | pochodzenie |
Pt2 | połączony z parowozem | 2 | 2 | |
Pt4y | połączony z parowozem | 4 | 3 | |
Pt6x29 | połączony z parowozem | 6 | 4 | polskie |
Pt6x48 | połączony z parowozem | 6 | 4 | polskie |
Pt6x | połączony z parowozem | 6 | 4 | |
Zt2 | oddzielny | 2 | 2 | |
Zt3y | oddzielny | 3 | 3 | |
Zt4x | oddzielny | 4 | 4 | |
Zt6x29 | oddzielny | 6 | 4 | polskie |
§ 10.
Tender połączony z parowozem otrzymuje ten sam numer inwentarzowy, jaki posiada parowóz.
§ 11.
Tendry oddzielne, w zależności od ich przydatności dla danej szerokości toru, otrzymują numery inwentarzowe w granicach podanych w tablicy 6.
Tablica 6
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 5001 | 5200 |
750 | 5201 | 5370 |
785 | 5371 | 5400 |
800 | 5401 | 5430 |
1000 | 5431 | 5500 |
Rozdział 4.
Znakowanie lokomotyw spalinowych.
§ 12.
- Znak lokomotyw spalinowych składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - rodzaj lokomotywy,
symbol drugi - ilość osi,
symbol trzeci - rodzaj silnika,
symbol czwarty - rodzaj przekładni.
- Lokomotywy spalinowe wąskotorowe dzielą się na dwa rodzaje, a mianowicie:
- lokomotywy spalinowe bez przedziału bagażowego, które oznacza się symbolem "L",
- lokomotywy spalinowe z przedziałem bagażowym, które oznacza się symbolem "Lf".
- Dla określenia ilości osi lokomotywy stosuje się symbole podane w § 5 ust. 3 i 4.
- Do określenia rodzaju silnika w lokomotywie spalinowej stosuje się następujące symbole:
- dla silnika spalinowego niskoprężnego - symbol "c",
- dla silnika spalinowego wysokoprężnego - symbol "d",
- dla silnika elektrycznego akumulatorowego - symbol "a".
- Do określenia rodzaju przekładni stosuje się następujące symbole cyfrowe:
- dla lokomotywy z przekładnią mechaniczną - symbol 1,
- dla lokomotywy z przekładnią hydrauliczną - symbol 2,
- dla lokomotywy z przekładnią hydromechaniczną - symbol 3,
- dla lokomotywy z przekładnią elektryczną - symbol 4.
- Przykłady znakowania lokomotyw spalinowych podaje tablica 7.
Tablica 7
Znak lokomotywy spalinowej | Rodzaj lokomotywy | Ilość osi | Rodzaj silnika | Rodzaj przekładni |
Lc1 | bez przedz. bagaż. | 2 | niskoprężny | mechaniczna |
Lyc2 | bez przedz. bagaż. | 3 | niskoprężny | hydrauliczna |
Lxc4 | bez przedz. bagaż. | 4 | niskoprężny | elektryczna |
Ld1 | bez przedz. bagaż. | 2 | wysokoprężny | mechaniczna |
Lyd2 | bez przedz. bagaż. | 3 | wysokoprężny | hydrauliczna |
Lxd4 | bez przedz. bagaż. | 4 | wysokoprężny | elektryczna |
Lfxd1 | z przedz. bagaż. | 4 | wysokoprężny | mechaniczna |
Lfxd2 | z przedz. bagaż. | 4 | wysokoprężny | hydrauliczna |
Lfxd4 | z przedz. bagaż. | 4 | wysokoprężny | elektryczna |
§ 13.
Lokomotywy spalinowe, w zależności od ich przydatności dla danej szerokości toru, otrzymują numery inwentarzowe w granicach podanych w tablicy 8.
Tablica 8
Szerokość toru w mm | Numery |
od | do |
600 | 001 | 100 |
750 | 101 | 300 |
785 | 301 | 380 |
800 | 381 | 400 |
1000 | 401 | 500 |
Rozdział 5.
Znakowanie wagonów motorowych.
§ 14.
- Znak wagonów motorowych składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przynależność do wagonów motorowych,
symbol drugi - klasę wagonu, Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
symbol trzeci - ilość osi,
symbol czwarty - rodzaj silnika, Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
symbol piąty - rodzaj przekładni.
- Symbolem określającym przynależność do wagonów motorowych jest symbol "M".
- Do określenia klasy wagonu motorowego stosuje się następujące symbole:
- dla wagonu pierwszej klasy - symbol "A",
- dla wagonu drugiej klasy - symbol "B",
- dla wagonu mieszanego pierwszej i drugiej klasy - symbol "AB".
- Do określenia ilości osi w wagonie motorowym stosuje się następujące symbole:
- dla wagonu motorowego 2 osiowego - symbolu nie ma,
- dla wagonu motorowego 3 osiowego - symbol "y",
- dla wagonu motorowego 4 osiowego - symbol "x".
- Do określenia rodzaju silnika w wagonie motorowym stosuje się symbole podane w § 12 ust. 4.
- Do określenia rodzaju przekładni stosuje się symbole podane w § 12 ust. 5.
- Przykłady znakowania wagonów motorowych podaje tablica 9.
Tablica 9
Znak wagonu motorowego | Klasa wagonu | Ilość osi | Rodzaj silnika | Rodzaj przekładni |
MBc1 | druga | 2 | niskoprężny | mechaniczna |
MBd2 | druga | 2 | wysokoprężny | hydrauliczna |
MByc1 | druga | 3 | niskoprężny | mechaniczna |
MAyd1 | pierwsza | 3 | wysokoprężny | mechaniczna |
MBxd4 | druga | 4 | wysokoprężny | elektryczna |
MAxd1 | pierwsza | 4 | wysokoprężny | mechaniczna |
MABxd1 | pierwsza i druga | 4 | wysokoprężny | mechaniczna |
MBxa | druga | 4 | elektryczny-akumulator. | - |
MBya | druga | 4 | elektryczny-akumulator. | - |
§ 15.
Wagony motorowe wąskotorowe, w zależności od ich przydatności dla danej szerokości toru, otrzymują numery inwentarzowe w granicach podanych w tablicy 10.
Tablica 10
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 001 | 100 |
750 | 101 | 280 |
785 | 281 | 300 |
800 | 401 | 410 |
1000 | 301 | 400 |
Rozdział 6.
Znakowanie drezyn motorowych.
§ 16.
- Znak drezyn motorowych składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przynależność do drezyn motorowych,
symbol drugi - rodzaj drezyny motorowej,
symbol trzeci - rodzaj silnika spalinowego.
- Symbolem określającym przynależność do drezyn motorowych jest symbol "D".
- Symbolami określającymi rodzaj drezyny motorowej są:
- dla drezyny motorowej krytej - symbol "k",
- dla drezyny motorowej odkrytej - symbol "o".
- Symbole określające rodzaj silnika w drezynie motorowej podane są w § 12 ust 4.
- Przykłady znakowania drezyn motorowych podaje tablica 11.
Tablica 11
Znak drezyny motorowej | Rodzaj drezyny | Rodzaj silnika |
Doc | odkryta | niskoprężny |
Dkc | kryta | niskoprężny |
Dkd | kryta | wysokoprężny |
§ 17.
Drezyny motorowe w zależności od szerokości toru na jaki są przeznaczone, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 12.
Tablica 12
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe drezyn motorowych |
z silnikami niskopręż. | z silnikami wysokopręż. |
od | do | od | do |
600 | 001 | 100 | 501 | 600 |
750 | 101 | 200 | 601 | 700 |
785 | 201 | 300 | 701 | 800 |
1000 | 301 | 400 | 801 | 900 |
Rozdział 7
Znakowanie spalinowych wózków torowych.
§ 18.
- Znak wózka motorowego składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przynależność do spalinowych wózków torowych,
symbol drugi - rodzaj silnika.
- Symbolem określającym przynależność do spalinowych wózków torowych jest symbol "Wm".
- Symbole określające rodzaj silnika podane są w § 12 ust. 4.
- Przykład znakowania spalinowych wózków torowych:
- spalinowy wózek torowy z silnikiem spalinowym niskoprężnym - znak "Wmc",
- spalinowy wózek torowy z silnikiem wysokoprężnym - znak "Wmd",
- spalinowy wózek torowy akumulatorowy - znak "Wma".
§ 19.
Spalinowe wózki torowe, w zależności od ich przydatności na daną szerokość toru, otrzymują numery inwentarzowe w granicach podanych w tablicy 13.
Tablica 13
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 201 | 250 |
750 | 001 | 100 |
785 | 101 | 150 |
1000 | 151 | 200 |
Rozdział 8.
Znakowanie wagonów osobowych.
§ 20.
Wagony osobowe dzielą się na pięć zasadniczych grup, a mianowicie:
- wagony osobowe do przewozu podróżnych,
- wagony służbowe i specjalne,
- wagony pocztowe,
- wagony osobowe w ruchu osobowym,
- wagony mieszane (osobowo-pocztowe, osobowo-bagażowe, pocztowo-bagażowe).
§ 21.
- Znak wagonów osobowych do przewozu podróżnych składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - klasę wagonu,
symbol drugi - ilość osi wagonu,
symbol trzeci - rodzaj hamulca,
symbol czwarty - rodzaj przejścia z jednego do drugiego wagonu.
- Symbolami określającymi klasę wagonu do przewozu podróżnych są:
- dla wagonów pierwszej klasy - symbol "A",
- dla wagonów drugiej klasy - symbol "B",
- dla wagonów mieszanych pierwszej i drugiej klasy - symbole "AB".
- Symbolami określającymi ilość osi wagonów są:
- dla wagonu 2 osiowego - nie ma symbolu,
- dla wagonu 3 osiowego - symbol "y",
- dla wagonu 4 osiowego - symbol "x".
- Symbolami określającymi rodzaj hamulca w wagonie są:
- hamulec ręczny - symbol "h",
- hamulec powietrzny - symbol "hp".
- Symbolem określającym przejście z jednego wagonu do drugiego jest symbol "i".
- Przykłady znakowania wagonów osobowych do przewozu podróżnych podaje tablica 14.
Tablica 14
Znak wagonu osobowego do przewozu podróżnych | Klasa wagonu | Ilość osi | Rodzaj hamulca | Pomost przej- ściowy jest- nie ma |
A | pierwsza | 2 | nie ma | nie ma |
Ah | pierwsza | 2 | ręczny | nie ma |
Ahpi | pierwsza | 2 | powietrzny | jest |
Ay | pierwsza | 3 | nie ma | nie ma |
Ayh | pierwsza | 3 | ręczny | nie ma |
Ayhpi | pierwsza | 3 | powietrzny | jest |
Bxi | druga | 4 | nie ma | jest |
Bxh | druga | 4 | ręczny | nie ma |
Bxhpi | druga | 4 | powietrzny | jest |
ABhpi | pierwsza i druga | 2 | powietrzny | jest |
ABxhpi | pierwsza i druga | 4 | powietrzny | jest |
§ 22.
Wagony osobowe do przewozu podróżnych, w zależności od szerokości toru, na jaki są przeznaczone, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 15. Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
Tablica 15
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 0001 | 1000 |
750 | 1001 | 2000 |
785 | 2001 | 2200 |
800 | 2201 | 2400 |
1000 | 2401 | 2800 |
§ 23.
- Znak wagonów osobowych służbowych i specjalnych składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przeznaczenie wagonu,
symbol drugi - ilość osi wagonu,
symbol trzeci - rodzaj hamulca.
- Symbolami określającymi przeznaczenie wagonu osobowego służbowego i specjalnego są:
- dla wagonów służbowych-salonowych - symbol "As",
- dla wagonów służbowych-sanitarnych - symbol "H",
- dla wagonów służbowych-doświadczalnych - symbol "D".
- Symbol określający ilość osi wagonu podany jest w § 21 ust 3.
- Symbol określający rodzaj hamulca podany jest w § 21 ust. 4.
- Przykład oznaczania wagonów osobowych - służbowych i specjalnych podaje tablica 16.
Tablica 16
Znak wagonu osobowego- służbowego | Przeznaczenie wagonu | Ilość osi | Rodzaj hamulca |
As | salonowy | 2 | nie ma |
Ash | salonowy | 2 | ręczny |
Asyh | salonowy | 3 | ręczny |
Asxhp | salonowy | 4 | powietrzny |
H | sanitarny | 2 | nie ma |
Hh | sanitarny | 2 | ręczny |
Hxh | sanitarny | 4 | ręczny |
Dx | doświadczalny | 4 | nie ma |
Dxh | doświadczalny | 4 | ręczny |
§ 24.
Wagony osobowe służbowe, w zależności od szerokości toru, na jaki są przeznaczone, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 17.
Tablica 17
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 3001 | 3200 |
750 | 3201 | 3400 |
785 | 3401 | 3450 |
800 | 3451 | 3500 |
1000 | 3501 | 3600 |
§ 25.
- Znak wagonu pocztowego składa się z umieszczonych obok siebie symboli, określających kolejno:
symbol pierwszy - przeznaczenie wagonu,
symbol drugi - ilość osi wagonu,
symbol trzeci - rodzaj hamulca. Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Symbolem określającym przeznaczenie wagonu jest symbol "G".
- Symbol określający ilość osi wagonu podany jest w § 21 ust. 3.
- Symbol określający rodzaj hamulca podany jest w § 21 ust. 4.
- Przykład oznaczania wagonów pocztowych podaje tablica 18.
Tablica 18
Znak wagonów pocztowych | Ilość osi | Rodzaj hamulca |
G | 2 | nie ma |
Gh | 2 | ręczny |
Gy | 3 | nie ma |
Gyh | 3 | ręczny |
Gx | 4 | nie ma |
Gxh | 4 | ręczny |
§ 26.
Wagony pocztowe, w zależności od szerokości toru, na jaki są przeznaczone, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 19.
Tablica 19
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 3801 | 4000 |
750 | 4001 | 4200 |
785 | 4201 | 4250 |
800 | 4251 | 2300 |
1000 | 4401 | 4500 |
§ 27.
- Znak wagonów bagażowych w ruchu osobowym składa się z obok siebie umieszczonych symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przeznaczenie wagonu,
symbol drugi - ilość osi wagonu,
symbol trzeci - rodzaj hamulca.
- Symbolem określającym wagon bagażowy w ruchu osobowym jest symbol "F".
- Symbol określający ilość osi wagony podany jest w § 21 ust. 3.
- Symbol określający rodzaj hamulca podany jest w § 21 ust. 4.
- Przykład oznaczania wagonów bagażowych podaje tablica 20.
Tablica 20
Znak wagonu bagażowego w ruchu osobowym | Ilość osi | Rodzaj hamulca |
F | 2 | nie ma |
Fh | 2 | ręczny |
Fy | 3 | nie ma |
Fyh | 3 | ręczny |
Fx | 4 | nie ma |
Fxhp | 4 | powietrzny |
§ 28.
Wagony bagażowe w ruchu osobowym, w zależności od szerokości toru, na jaki są przydatne, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 21.
Tablica 21
Szerokość toru w mm | Numery inwentarzowe |
od | do |
600 | 4501 | 4600 |
750 | 4601 | 4700 |
785 | 4701 | 4750 |
800 | 4751 | 4800 |
1000 | 4801 | 4850 |
§ 29.
- Dla wagonów mieszanych osobowo-pocztowych, osobowo-bagażowych i pocztowo-bagażowych znak wagonu składa się z symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - klasę lub przeznaczenie jednej części wagonu,
symbol drugi - przeznaczenie drugiej części wagonu,
symbol trzeci - ilość osi wagonu,
symbol czwarty - rodzaj hamulca.
- Symbol określający klasę lub przeznaczenie części jednej lub drugiej wagonu podaje określenie zawarte w § 21 ust. 2, § 25 ust. 2 i § 27 ust. 2. Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Symbol określający ilość osi wagonu podany jest w § 21 ust. 3.
- Symbol określający rodzaj hamulca, podany jest w § 21 ust. 4.
- Przykłady oznaczania wagonów podaje tablica 22.
Tablica 22
Znak wagonów mieszanych | Klasa wagonu (części) | Przeznaczenie części wagonu | Ilość osi | Rodzaj hamulca |
Bgxh | druga | poczta | 4 | ręczny |
Bfxhp | druga | bagaż | 4 | powietrzny |
Gfxhp | - | pocztowo- bagaż. | 4 | powietrzny |
§ 30.
Wagony mieszane osobowo-pocztowe, osobowo-bagażowe i pocztowo-bagażowe oznacza się numerami inwentarzowymi z tej grupy wagonów, dla której przeznaczona jest większa część powierzchni podłogi wagonu. Przy równych powierzchniach podłogi decyduje konstrukcja podwozia i pudła.
Rozdział 9.
Znakowanie wagonów towarowych.
§ 31.
- Wagony towarowe, w zależności od przeznaczenia eksploatacyjnego, dzielą się na 4 zasadnicze grupy:
- do grupy pierwszej zalicza się:
- wagony kryte (zwykłe),
- wagony węglarki,
- wagony platformy,
- wózki kłonicowe i platformy z ławą pokrętną do przewozu dłużycy,
- wagony wapniarki;
- do grupy drugiej zalicza się:
- wagony cysterny,
- wagony ze zbiornikami do przewozu cieczy,
- wagony transportery;
- do grupy trzeciej zalicza się wagony bagażowo-towarowe przeznaczone wyłącznie do ruchu towarowego;
- do grupy czwartej zalicza się wagony specjalne, przeznaczone wyłącznie do użytku kolejowego, jak wagony ratunkowe, wagony warsztaty, pługi odśnieżne, mieszkalne itp.
§ 32.
- Znak wagonów towarowych grupy pierwszej, drugiej i trzeciej składa się z umieszczonych obok siebie symboli określających kolejno:
symbol pierwszy - przeznaczenie eksploatacyjne wagonu,
symbol drugi - ładowność wagonu,
symbol trzeci - ilość osi wagonu,
symbol czwarty - rodzaj hamulca posiadanego przez wagon,
symbol piąty - zastawy zbożowe w wagonie krytym.
- Symbolami określającymi przeznaczenie wagonu z grupy 1, 2 i 3 są:
- dla wagonów krytych - symbol "K",
- dla wagonów węglarek - symbol "W",
- dla wagonów platform - symbol "P",
- dla wózków kłonicowch - symbol "Sl",
- dla wagonów wapniarek - symbol "Sw",
- dla wagonów cystern - symbol "R",
- dla wagonów ze zbiornikami stałymi - symbol "Rg",
- dla wagonów bagażowych (brankardów) - symbol "Ft",
- dla wagonów transporterów - symbol "T".
- Symbolami określającymi ładowność wagonów towarowych grupy 1, 2 i 3 są:
- dla wagonów o ładowności do 9,9 t nie ma symbolu,
- dla wagonów o ładowności 10 - 15 t - symbol "d",
- dla wagonów o ładowności powyżej 15 t - symbol "dd".
- Symbole określające ilość osi wagonu podane są w § 21 ust. 3.
- Symbol określający rodzaj hamulca podany jest w § 21 ust. 4.
- Symbolem określającym zastawy w wagonie krytym jest symbol "z".
- Przykłady oznaczania wagonów towarowych grupy 1, 2 i 3 podaje tablica 23.
Tablica 23
Znak wagonu towarowego | Przeznaczenie wagonu | Ładowność wagonu | Ilość osi | Rodzaj hamulca |
K | kryty | do 9,9 t | 2 | nie ma |
Kd | kryty | 10-15 t | 2 | nie ma |
Kdxh | kryty | 10-15 t | 4 | ręczny |
Kddxhz | kryty z zast.zboż. | pow.15 t | 4 | ręczny |
Wh | węglarka | do 9,9 t | 2 | ręczny |
Wdx | węglarka | 10-15 t | 4 | nie ma |
Wdxh | węglarka | 10-15 t | 4 | ręczny |
Wddxh | węglarka | pow.15 t | 4 | ręczny |
P | platforma | do 9,9 t | 2 | nie ma |
Pdh | platforma | 10-15 t | 2 | ręczny |
Pdxh | platforma | 10-15 t | 4 | ręczny |
Pddxh | platforma | pow.15 t | 4 | ręczny |
Swdh | wapniarka | 10-15 t | 2 | ręczny |
Swdxh | wapniarka | 10-15 t | 4 | ręczny |
Swddxh | wapniarka | pow.15 t | 4 | ręczny |
Sl | wózek kłonicowy | do 9,9 t | 2 | nie ma |
Slh | wózek kłonicowy | do 9,9 t | 2 | ręczny |
Sldh | wózek kłonicowy | 10-15 t | 2 | ręczny |
R | cysterna | do 9,9 t | 2 | nie ma |
Rdh | cysterna | 10-15 t | 2 | ręczny |
Rdxh | cysterna | 10-15 t | 4 | ręczny |
Rg | wag.ze zb.do przew.cieczy | do 9,9 t | 2 | nie ma |
Rgd | wag.ze zb.do przew.cieczy | 10-15 t | 2 | nie ma |
Rgdx | wag.ze zb.do przew.cieczy | 10-15 t | 4 | nie ma |
Fth | bagażowy (brankard) | do 9,9 t | 2 | ręczny |
Ftxh | bagażowy (brankard) | do 9,9 t | 2 | ręczny |
§ 33.
Wagony specjalne grupy 4. przeznaczone wyłącznie do użytku kolejowego, nie posiadają symbolu określającego przeznaczenie wagonu natomiast na bocznych ścianach wagonu oznaczone są napisem wskazującym to przeznaczenie np.:
wagon ratunkowy,
wagon do sprawdzania wag,
pług odśnieżny itp.
§ 34.
Wagony towarowe, w zależności od ich przeznaczenia na daną szerokość toru i grupy, oznacza się numerami inwentarzowymi w granicach podanych w tablicy 24. Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
Tablica 24
Szerokość toru w mm | Wagony grupy |
1 | 2 | 3 | 4 |
od | do | od | do | od | do | od | do |
600 | 5001 | 20000 | 70001 | 71000 | 75001 | 75200 | 77001 | 77500 |
750 | 20001 | 40000 | 71001 | 71500 | 75201 | 75500 | 77501 | 77950 |
785 | 40001 | 60000 | 71501 | 72000 | 75501 | 75600 | 77901 | 78100 |
800 | 60001 | 62000 | 72001 | 72050 | - | - | - | - |
1000 | 62001 | 67000 | 72051 | 72300 | 75601 | 75700 | 78001 | 78500 |
Tekst instrukcji WM-11 znajduje się na tej stronie głównie dzięki pomocy Mariusza Senderowskiego oraz Pawła Niemczuka, za co serdecznie im dziękuję. |