MINISTERSTWO KOMUNIKACJI
Wms 21
INSTRUKCJA
Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl dla pomocnika maszynisty spalinowych
pojazdów trakcyjnych kolei dojazdowych
DKP 1868/74 2.870 piśm. 70 g D-15
Zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 22
z dnia 24 lutego 1973 r.
w sprawie zatwierdzenia "Instrukcji dla pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych kolei dojazdowych Wms 21". Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Z 1970 r. nr 9 poz. 76) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się do użytku służbowego "Instrukcję dla pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych kolei dojazdowych" Wms 21, która ukaże się w osobnym wydaniu.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dn. 1 stycznia 1974 r.
MINISTER
wz (-) inż. St. Czermak
Podsekretarz Stanu
Nr CZKD4a-60-2/72
Wykaz
jednostek organizacyjnych, które otrzymują instrukcję dla pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych Wms 21.
- W Ministerstwie Komunikacji
wg obowiązującego rozdzielnika
Biblioteka MK
- W dyrekcjach okręgowych kolei państwowych
wg obowiązującego rozdzielnika
Biblioteka okręgu
- W jednostkach organizacyjnych podległych DOKP
Zarząd Kujawskiej Kolei Dojazdowej w Krośniewicach
Lokomotywownie kd
Kierownicy Kolei na kd
Stacje kd
Ośrodek Szkolenia Zawodowego
Ośrodek Informacji Technicznej i Ekonomicznej
- Inne jednostki organizacyjne
Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki kolejnictwa
Zarząd Główny ZZK
Wykaz
stanowisk pracy, na których przydzielone są do użytku służbowego oddzielne egzemplarze Instrukcji dla pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych kd Wms 21.
- W Zarządzie Kolei Dojazdowych
- Starszy kontroler
- Kierownicy działu mechanicznego, przewozów i drogowego
- Kontrolerzy do spraw mechanicznych przewozów i drogowych
- Dyspozytorzy przewozów
- Instruktorzy
- Referent trakcji spalinowej, wagonowej i dochodzeń
- W lokomotywowniach kd
- Naczelnik i jego zastępca (zawiadowca)
- Kierownik oddziału trakcji
- Instruktor drużyn trakcyjnych
- Kierownik oddziału napraw - majster
- Dyspozytor lokomotywowni
- Pracownik prowadzący dochodzenia i szkolenia
- Maszynista spalinowych pojazdów trakcyjnych
- Pomocnik maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych
- Na stacji kd
- Zawiadowca stacji
- Dyspozytor przewozów
- Referent do spraw dochodzeniowych
Spis treści:
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1. Przedmiot instrukcji
§ 2. Skład drużyny pojazdu
§ 3. Zakres pracy i obowiązki pomocnika maszynisty
§ 4. Znajomość obowiązujących przepisów i instrukcji
§ 5. Zależność służbowa pomocnika maszynisty
§ 6. Przewóz w kabinie maszynisty osób i przedmiotów
Rozdział 2. Obowiązki pomocnika maszynisty w czasie pełnienia służby
§ 7. Wyznaczenie i zgłoszenie się na służbę
§ 8. Obowiązki pomocnika maszynisty przy obsłudze pojazdu w czasie pracy
§ 9. Rozpoczęcie służby i przygotowanie pojazdu do pracy
§ 10. Obsługa pojazdu podczas pracy
§ 11. Zachowanie ostrożności w czasie pełnienia służby
§ 12. Zakończenie służby
Rozdział 3. Wydarzenia nadzwyczajne i obsługa pojazdu w okresie zimy
§ 13. Obowiązki pomocnika maszynisty w przypadku niezdolności maszynisty do pełnienia służby
§ 14. Obowiązki pomocnika maszynisty w przypadku uszkodzenie pojazdu na szlaku
§ 15. Obowiązki pomocnika maszynisty przy obsłudze pojazdu w okresie zimy
Załącznik
Postanowienia wprowadzające
- Wydanie Instrukcji Wms 21 dla pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych kolei dojazdowych wynika z wprowadzenia do eksploatacji lokomotyw spalinowych o zwiększonej mocy i konieczności obsługi ich drużyną w składzie 2 osobowym, tj. maszynisty i pomocnika maszynisty.
- Instrukcja niniejsza określa szczegółowe postanowienia dotyczące obowiązków przy obsłudze pojazdów spalinowych na postoju i w czasie pracy oraz przestrzegania postanowień wynikających z zachowania bezpieczeństwa pracy w czasie służby pomocnika maszynisty na kolejach dojazdowych
- Do instrukcji dołączono postanowienia dotyczące obowiązków pomocnika maszynisty przy obsłudze w okresie zimy oraz w wypadkach nadzwyczajnych.
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Przedmiot instrukcji.
- Instrukcja niniejsza ustala zakres podstawowych obowiązków pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych.
- Pod pojęciem spalinowy pojazd trakcyjny w dalszym ciągu pojazdem należy rozumieć zarówno lokomotywę spalinową jak i wagon spalinowy.
§ 2. Skład drużyny pojazdu.
- Obsługę pojazdu sprawuje drużyna trakcyjna, składająca się z maszynisty lub z maszynisty i pomocnika maszynisty. Dla celów praktycznego szkolenia zespół drużyny może być zwiększony o pracownika szkolącego się.
- Obsługę lokomotyw spalinowych i wagonów motorowych jednoosobowo tj. przez maszynistę ustala Ministerstwo Komunikacji na wniosek DOKP.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Kwalifikacje pomocnika maszynisty określają Przepisy A5.
§ 3. Zakres pracy i obowiązki pomocnika maszynisty
- Podstawowym zadaniem pomocnika maszynisty jest współdziałanie z maszynistą w obsłudze i utrzymaniu pojazdu.
- W szczególności do obowiązków pomocnika maszynisty należy:
- przestrzeganie obowiązujących przepisów instrukcji podczas pełnienia służby,
- współpraca na pojeździe z maszynistą oraz przy oględzinach przydzielonego pojazdu,
- pomaganie maszyniście pojazdu przy spełnianiu przez niego obowiązków i wykonywanie wszelkich poleceń maszynisty, dotyczących obsługi pojazdu i pełnienia służby,
- utrzymanie w należytej czystości pojazdu i poszczególnych urządzeń, zespołów oraz przyrządów sygnałowych i narzędzi,
- smarowanie (dokręcanie smarowniczek lub uzupełnianie ilości oleju smarnego) wszystkich powierzchni trących się pojazdu, zgodnie z obowiązującymi instrukcjami,Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- pomaganie maszyniście przy usuwaniu usterek w pojeździe,
- obsługa silnika spalinowego i urządzeń ogrzewczych na pojazdach,
- obserwacja prawidłowości pracy urządzeń i niezwłoczne zgłaszanie maszyniście zauważonych usterek,
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez regularne uczęszczanie na pouczenia i badania okresowe oraz zgłaszanie się w wyznaczonym terminie na egzaminy sprawdzające i kontrolne,
- ścisłe stosowanie się do regulaminów porządkowych przy korzystaniu z pokojów noclegowych.
- Pomocnik obowiązany jest podać swój adres zamieszkania w biurze i niezwłocznie zawiadomić o każdej jego zmianie, w razie wyjścia z domu powinien zawiadomić domowników, gdzie będzie przebywał.
- Wszystkie polecenia służbowe maszynisty oraz zarządzenia zwierzchników dotyczące należytej obsługi pojazdu, pomocnik maszynisty powinien wykonywać bez sprzeciwu, dokładnie i szybko.
- Polecenia otrzymane od innych przedstawicieli służby mechanicznej lub od przedstawicieli innych służb, pomocnik maszynisty może wykonać tylko z wiedzą i za pozwoleniem maszynisty.
- Pomocnik maszynisty jest współodpowiedzialny z maszynistą za inwentarz znajdujący się na pojeździe.
§ 4. Znajomość odpowiednich przepisów i instrukcji.
- Pomocnik maszynisty powinien znać dokładnie i stosować się do postanowień niniejszej instrukcji wraz załącznikiem oraz znać następujące przepisy i instrukcje:
- Przepisy sygnalizacji na kolejach wąskotorowych - PKP WE1,
- Przepisy ruchu na kolejach wąskotorowych użytku publicznego WR1, w części dotyczącej drużyny trakcyjnej.
- Przepisy o gospodarce pojazdami trakcyjnymi Mt 9, w części wynikającej z § 1,
- Instrukcję obsługi i utrzymania w eksploatacji hamulców pociągów towarowych i pasażerskich MW 56, w części dotyczącej pomocnika maszynisty,
- Przepisy o pogotowiu technicznym w służbie trakcji PKP oraz o postępowaniu w razie wypadków kolejowych Mt 38, w części dotyczącej pomocnika maszynisty,
- Przepisy o znakowaniu taboru wąskotorowego WM 11 w zakresie znakowania pojazdów i taboru wagonowego,
- Przepisy dla pracowników kolejowych o udzielaniu doraźnej pomocy w nagłych wypadkach przed przybyciem lekarza S 5,
- Regulamin obowiązków kolejowych oraz zasady i tryb postępowania dyscyplinarnego A 15,
- Przepisy w sprawie czasu pracy w Przedsiębiorstwie PKP,
- §§ od 1 do 7 instrukcji o utrzymaniu w czystości wagonów osobowych oraz taboru elektrycznego i spalinowego MW 8,
- Rozdział 7 instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy przy naprawach bieżących, przeglądach i obrządzaniu spalinowych pojazdów trakcyjnych Mts 33,
- Przepisy i instrukcje o ochronie przeciwpożarowej na PKP,
- Rozdział I i II instrukcji branżowej o naprawie planowo zapobiegawczych wagonów motorowych spalinowych i lokomotyw spalinowych wąskotorowych WM 24,Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- § 48 Przepisów o służbie przygotowawczej i egzaminach pracowników Przedsiębiorstwa PKP A 5,
- §§ 7 i 8 instrukcji dla smarowników wagonów Mw 29.
- Pomocnik maszynisty powinien znać również i stosować postanowienia wszelkich innych instrukcji, przepisów, regulaminów, okólników, zarządzeń i obwieszczeń, związanych z jego służbą, które są wydane i ogłoszone przez wywieszenie, dostarczone w odbitkach zainteresowanym lub w inny sposób podany do wiadomości i stosowania.
- Ponadto pomocnik maszynisty obowiązany jest znać:
- poszczególne typy pojazdów, ich obsługę i sposób konserwacji wszystkich serii spalinowych pojazdów na kolejach dojazdowych,
- budowę wagonów i transporterów oraz sposób ich konserwacji,
- budowę i obsługę obrotnic, przesuwnic oraz urządzeń technicznych do pobierania paliwa, piasku, wody itp.
§ 5. Zależność służbowa pomocnika maszynisty.
- Bezpośrednim zwierzchnikiem pomocnika maszynisty w lokomotywowni jest kierownik oddziału trakcji (zawiadowca lokomotywowni) lub działający w jego imieniu dyspozytor lokomotywowni, a po wyjeździe z lokomotywowni - maszynista.
- Zwierzchnikiem pomocnika maszynisty jest również naczelnik (zawiadowca) lokomotywowni macierzystej lub naczelnik (zawiadowca) lokomotywowni, w której pomocnik maszynisty przebywa czasowo.
- W sprawach dotyczących przydziału pojazdu i spełnienia swych czynności, pomocnik maszynisty polega ponadto instruktorowi i kontrolerowi służby mechanicznej.
§ 6. Przewóz w kabinie maszynisty osób i przedmiotów.
- W kabinach maszynisty nie wolno przewozić żadnych przedmiotów nie przeznaczonych dla potrzeb służbowych. Wyjątek stanowią niezbędne przedmioty osobiste drużyny i jadących osób.
- Wstęp i prawo przejazdu w kabinie maszynisty mają następujące osoby:
- pilot,
- drużyna konduktorska, udająca się na służbę lub powracająca z niej, jeżeli nie ma innej możliwości przejazdu i została wpisana do raportu z jazdy,Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- maszynista jadący dla poznania szlaku, na podstawie "Wykazu pracy pojazdu trakcyjnego", wydanego przez lokomotywownię i wpisania do raportu z jazdy,
- pracownicy drużyn manewrowych, w rejonie wykonywanej pracy, jeżeli nie mogą zająć innego odpowiedniego miejsca na taborze,
- zawiadowca stacji, ich zastępcy oraz dyżurny ruchu w rejonie ich działalności służbowej,
- osoby posiadające pisemne zezwolenie, wystawione przez upoważnione do tego jednostki organizacyjne,
- osoby, których przejazd dopuszczają inne przepisy,
- Z osób wymienionych w ust. 2, w kabinie maszynisty powinno znajdować się jednorazowo tyle osób, aby obecność ich nie utrudniała obsłudze wykonywania czynności służbowych. O liczbie osób decyduje każdorazowo maszynista pojazdu. Postanowienia te nie dotyczą jazd próbnych i doświadczalnych.
- Przebywanie osób w nieczynnej kabinie maszynisty jest niedozwolone i kabina ta powinna być zamknięta.
- Prowadzenie rozmów przez pomocnika maszynisty z osobami podczas jazdy jest zabronione.
Rozdział 2
OBOWIĄZKI POMOCNIKA MASZYNISTY W CZASIE PEŁNIENIA SŁUŻBY
§ 7. Wyznaczenie i zgłoszenie się na służbę.
- Wyznaczenie pomocnika maszynisty na służbę odbywa się w zasadzie według ustalonego planu pracy. Pomocnik maszynisty może zostać wyznaczony do pełnienia służby w innym czasie, aniżeli ustala to plan pracy o czym powinien być powiadomiony ustnie lub pisemnie.
Niezależnie od powyższego w uzasadnionych przypadkach pomocnik maszynisty może być wezwany do natychmiastowego objęcia służby.
- W przypadku niemożności przybycia na służbę pomocnik maszynisty obowiązany jest zawiadomić dyspozytora lokomotywowni lub zwierzchnika przynajmniej na 6 godzin przed rozpoczęciem służby i podać przyczynę niemożności podjęcia służby. W razie choroby, poza obowiązkiem zameldowania o nie przybyciu na służbę zobowiązany jest złożyć zwolnienie lekarskie w terminie obowiązującym.
- Pomocnik maszynisty zgłaszający się na służbę powinien być w stanie trzeźwym i należycie wypoczęty.
- Pomocnik maszynisty podczas pełnienia służby obowiązany jest nosić przepisowe umundurowanie i starać się o czysty i schludny wygląd.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Podczas pełnienia służby pomocnik maszynisty powinien mieć przy sobie:
- legitymację służbową,
- odzież roboczą i sprzęt ochrony osobistej.
§ 8. Obowiązki pomocnika maszynisty przy obsłudze pojazdu w czasie pracy.
- Pomocnik maszynisty powinien dokładnie znać sposób obsługi urządzeń na przydzielonym mu do pracy pojeździe.
- Do obowiązków pomocnika maszynisty należy w szczególności:
- obserwacja aparatów kontrolno-pomiarowych i powiadomienie maszynisty o wszelkich nieprawidłowościach w pracy pojazdu i jego urządzeń,
- usuwanie niezwłocznie wszystkich przecieków i zaolejeń zwłaszcza przy silniku, urządzeniach napędowych i podwozia w pobliżu kół hamowanych,
- dokonywanie systematycznej kontroli poziomu oleju w silniku, pompie wtryskowej, sprężarce, skrzyni biegów, przekładni i w innych urządzeniach pojazdu,
- obsługa hamulca ręcznego i odwadnianie urządzeń powietrznych przez otwieranie kurków spustowych odpylaczy i odwadniaczy,
- obsługa i utrzymanie w należytej czystości sygnałów i lamp oświetleniowych pojazdu oraz sprawdzenie i oczyszczenie z osadu zacisków przewodów na bateriach akumulatorów i osadzenie ich w skrzyni,
- utrzymanie kabiny maszynisty w czystości oraz całego pojazdu a w szczególności szyb i stopni,
- bieżąca konserwacja wszystkich urządzeń na pojeździe oraz dbanie o ich sprawne działanie,
- utrzymywanie w należytym stanie sprzętu przeciwpożarowego i bhp.
- Sprzęganie ze sobą i rozprzęganie dwóch pojazdów łączenia i rozłączenia pomiędzy nimi przewodów powietrznych należy do obowiązków pomocnika maszynisty pojazdu dojeżdżającego. Przed połączeniem przewodów powietrznych należy je dokładnie przedmuchać.
- Sprzęganie i rozprzęganie pojazdu ze składem pociągu na stacjach gdzie nie ma wyznaczonego do tego celu pracownika, należy do pomocnika maszynisty, a w wypadku jazdy podwójną trakcją, do pomocnika maszynisty pojazdu bezpośrednio łączonego ze składem pociągu.
- W czasie nieobecności maszynisty pomocnik maszynisty obowiązany jest pozostać w kabinie sterowniczej.
Pomocnikowi maszynisty wolno zejść z pojazdu dla wykonania czynności przy pojeździe, gdy silnik jest zgaszony i hamulec dociśnięty, a pojazd zabezpieczony przed uruchomieniem.
- Pomocnikowi nie wolno spać ani drzemać w czasie służby.
- W czasie nieobecności maszynisty pomocnik maszynisty nie powinien pozwolić aby do kabiny pojazdu wchodziły osoby postronne i aby ktokolwiek nieuprawniony uruchamiał pojazd.
- Pomocnikowi maszynisty nie wolno uruchamiać pojazdu z wyjątkiem oczywistej konieczności zapobieżenia wypadkowi lub zmniejszeniu jego skutków. Pomocnikowi maszynisty z prawem kierowania wolno ponadto uruchamiać pojazd w przypadkach podanych w § 13.
- Podczas jazdy pojazdu, pomocnik maszynisty powinien być stale na nim obecny. Podczas dłuższego postoju może on oddalić się, lecz tylko na krótki okres czasu i za zezwoleniem maszynisty pozostającego na pojeździe.
- Pomocnik maszynisty obowiązany jest przeciwdziałać powstawaniu warunków, przy których może nastąpić uszkodzenie spalinowego pojazdu. W przypadku ich ujawnienia powinien o tym zawiadomić niezwłocznie maszynistę.
§ 9. Rozpoczęcie służby i przygotowanie pojazdu do pracy.
- Pomocnik maszynisty powinien zgłosić się na służbę nie później niż to wynika z ustalonego czasu na przyjęciu pojazdu do wyznaczonej pracy. Pierwszą czynnością pomocnika maszynisty powinno być zgłoszenie swego przybycia dyspozytorowi lokomotywowni i maszyniście, a gdzie nie ma dyspozytora zgłoszenie powinno nastąpić u dyżurnego ruchu na danej stacji, której lokomotywownia powinna doręczyć wykazy pracy pojazdów trakcyjnych z wyznaczeniem imiennym składu drużyny, numeru pojazdu i godz. zgłoszenia się na służbę. Zgłoszenie swego przybycia u dyspozytora obowiązuje również w przypadku, gdy pomocnik maszynisty ma przyjąć pojazd na stacji przy pociągu, na manewrach lub przy wyjeździe pasażerem do innej stacji, w celu objęcia tam służby.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Przy krótkich okresach czasu na przyjęcie pojazdu znajdującego się w lokomotywowni od jednego pociągu do drugiego - pojazd ten drużyna kończąca pracę może przekazać bezpośrednio drużynie rozpoczynającej na nim pracę. W takim przypadku każda drużyna pojazdu wykonuje swoje czynności przewidziane przy zdawaniu i przyjmowaniu pojazdu, a niezależnie od tego pomocnik maszynisty zdający pojazd powinien poinformować pomocnika maszynisty przyjmującego o stanie pojazdu i zauważonych usterkach oraz okazać pomoc przy ich usuwaniu.
Wzajemne informowanie się o stanie pojazdu jest szczególnie ważne i obowiązujące, gdy zmiana drużyny odbywa się przy pociągu z uwagi na stosunkowo krótki czas przeznaczony na tę czynność.
- Po zgłoszeniu swego przybycia dyspozytorowi lokomotywowni i otrzymaniu pracy i pojazdu pomocnik maszynisty powinien:
- zapoznać się z zarządzeniami wydanymi w czasie jego odpoczynku, urlopu lub choroby i potwierdzić to swym podpisem.
- zgłosić się maszyniście i po otrzymaniu poleceń odnośnie przydzielonej pracy powinien przystąpić do przyjęcia i przygotowania pojazdu do pracy.
- W czasie przyjmowania pojazdu w lokomotywowni pomocnik maszynisty obowiązany jest:
- sprawdzić, czy hamulec ręczny działa należycie i zacisnąć go,
- dokonać wspólnie z maszynistą oględzin zewnętrznych nadwozia, podwozia, silnika spalinowego i układu napędowego, sprawdzić czy nie ma widocznych uszkodzeń, braków, nadmiernych luzów, obluzowania nakrętek, pęknięć, nieszczelności itp.
- sprawdzić i ewentualnie uzupełnić ilość paliwa w zbiornikach,
- sprawdzić i ewentualnie uzupełnić ilość wody w układzie chłodzenia silnika spalinowego,
- sprawdzić, czy w piasecznicy znajduje się wystarczająca ilość suchego piasku i czy końce rur nie uległy zniekształceniu (czy ich brzegi nie są zawinięte) oraz czy znajdują się na właściwych miejscach przez sprawdzenie działania piasecznicy,
- sprawdzić i w razie potrzeby uzupełnić poziom oleju w silniku spalinowym albo w zbiornikach olejowych, poziom oleju w układzie napędowym, sprężarce, pompie wtryskowej i w skrzyniach przekładniowych z kołami zębatymi, w przekładni hydraulicznej lub w skrzyni biegów,
- pobrać oleje i smary oraz inne materiały lub przedmioty potrzebne do obsługi pojazdu,
- sprawdzić liczbę i stan narzędzi na pojeździe,
- zachowując wszelkie środki ostrożności, sprawdzić zewnętrznie stan akumulatorów oraz ich osadzenie w skrzyni, umocowanie i dokładność styku kabli z zaciskami, szczelność naczyń akumulatorów itp.,
- wszelkie zauważone uszkodzenia zgłosić niezwłocznie maszyniście, a szczególnie wymienione w załączniku do instrukcji.
- Pomocnikowi maszynisty nie wolno bez zezwolenia maszynisty usuwać poważniejszych usterek.
- Po uruchomieniu i nagrzaniu silnika spalinowego pomocnik maszynisty wraz z maszynistą sprawdzają:
- słuchowe i wzrokowe działanie silnika spalinowego,
- szczelność przewodów paliwowych, wodnych, olejowych i wydechowych,
- działanie pompy wodnej, pompy olejowej, sprężarki i prądnicy oświetleniowej.
§ 10. Obsługa pojazdu podczas pracy.
- Pomocnik maszynisty powinien wykorzystywać każdy dłuższy postój w celu obejrzenia spalinowego pojazdu trakcyjnego oraz sprawdzenia, czy nie grzeją się łożyska osiowe, wiązarowe, przekładnie i inne.
- Pomocnik maszynisty powinien tak ułożyć swe czynności przy obsłudze pojazdu, aby w czasie zbliżania się do stacji oraz przy przejeździe i wyjeździe ze stacji mógł całą uwagę skupić na obserwacji semaforów i innych sygnałów podawanych ze stacji lub pociągu.
- W czasie jazdy pomocnik maszynisty powinien (jeżeli inne czynności służbowe mu na to pozwalają) zwracać uwagę:
- czy nie ma przeszkód w prowadzeniu pociągu,
- na podawane sygnały z kierunku biegu pociągu lub z tyłu,
- na prawidłowość biegu pociągu,
- czy z pociągu nie wypada ładunek,Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- czy ktoś nie wypadł z pociągu lub nie wpadł pod pociąg,
- czy nie zapalił się olej smarny w łożyskach osiowych pociągu,
- czy rogatki lub półrogatki na przejeździe strzeżonym są zamknięte, czy pojazd taki jest strzeżony przez pracownika. Obserwacja własnego pociągu jest najdogodniejsza podczas jazdy na łukach.
- O zauważonych przeszkodach i podawanych sygnałach w czasie pełnienia służby na pojeździe pomocnik maszynisty powinien niezwłocznie powiadomić maszynistę, jak również wszelkie otrzymane polecenia i rozkazy maszynista i pomocnik maszynisty powinni przekazywać sobie wzajemnie do przestrzegania.
- Przy hamowaniu ręcznym należy zachować ostrożność, aby nie spowodować poślizgu kół lub rozerwania pociągu.
- Nawet w razie największego niebezpieczeństwa nie wolno pomocnikowi maszynisty opuścić spalinowego pojazdu trakcyjnego, dopóki nie otrzyma pozwolenia na opuszczenie pojazdu od maszynisty.
Gdyby maszynista opuścił pojazd przedwcześnie lub stał się w danej chwili niezdolny do działania, pomocnik maszynisty jest obowiązany wyczerpać wszelkie możliwe i dozwolone środki do zatrzymania pociągu. Pomocnikowi maszynisty wolno opuścić pojazd dopiero wtedy, gdy dalsze przebywanie na nim będzie bezcelowe.
§ 11. Zachowanie ostrożności w czasie pełnienia służby.
- Wchodzenie do pojazdu i schodzenie z niego może się odbywać jedynie podczas postoju i po stopniach, trzymając się poręczy obiema rękami i być odwróconym twarzą do pojazdu.
- Zabrania się pozostawania na stopniach oraz wychylania się podczas wjeżdżania lub wyjeżdżania z hali parowozowni.
- Pomocnikowi maszynisty wolno wejść pod pojazd, gdy jest on zahamowany ręcznym hamulcem, zabezpieczony przed najechaniem, silnik spalinowy nie pracuje i po uprzednim powiadomieniu maszynisty.
- Podczas zaopatrywania pojazdu w materiały pędne zabrania się palenia tytoniu oraz posługiwania się latarkami z otwartym płomieniem, poza tym należy utrzymać bańki olejowe w czystości, a ewentualnie rozlany olej niezwłocznie zetrzeć.
- Wychylanie się z pojazdu powinno następować w sposób ostrożny po uprzednim upewnieniu się, czy nie ma przeszkód zagrażających bezpieczeństwu osobistemu.
- W czasie jazdy pomocnikowi maszynisty nie wolno wychodzić na pomost.
- Zdejmowanie w czasie jazdy pokryw podłogowych w wagonach spalinowych jest zabronione.
- O zmierzchu i w nocy, a także we dnie podczas mgły i zamieci śnieżnej, na pojazdach będących w ruchu lub stojących na torach głównych zasadniczych, powinno być zapalone światło latarni sygnałowych.
- Wchodzenie między sprzęgane pojazdy lub wagon i pojazd jest dozwolone dopiero po zatrzymaniu się pojazdu i sprzęganego taboru.
§ 12. Zakończenie służby.
- Pomocnik maszynisty przed odstawieniem pojazdu na stanowisko postojowe po ukończonej jeździ, powinien pod kierunkiem maszynisty zaopatrzyć pojazd w niezbędny zapas paliwa, oleju, piasku i wody oraz pobrać inne potrzebne materiały.
Odstępstwa od tej zasady są dozwolone tylko za uprzednią zgodą zwierzchnika.
Po doprowadzeniu całego pojazdu pod względem czystości do należytego stanu, pomocnik maszynisty wraz z maszynistą powinni zbadać pojazd w sposób podany w § 9, ust. 4 pkt. 1 i 2.
- Po odstawieniu pojazdu pomocnik maszynisty przed opuszczeniem go, powinien sprawdzić, czy pojazd jest zahamowany hamulcem ręcznym.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Pomocnikowi maszynisty wolno zakończyć służbę wówczas, gdy otrzyma na to zezwolenie maszynisty. Przed opuszczeniem lokomotywowni powinien zgłosić się u dyspozytora lokomotywowni o dowiedzieć się, kiedy ma przybyć na następną służbę.
Rozdział 3.
WYDARZENIA NADZWYCZAJNE I OBSŁUGA POJAZDU W OKRESIE ZIMY.
§ 13. Obowiązki pomocnika maszynisty w przypadku niezdolności maszynisty do pełnienia służby.
- Jeżeli podczas jazdy maszynista zachoruje lub stanie się niezdolny do dalszego prowadzenia pojazdu, pomocnik maszynisty powinien:
- zatrzymać pociąg i powiadomić kierownika pociągu o zaistniałym wypadku,
- ustalić z kierownikiem pociągu dalszy tok postępowania wg ust. 2 lub 3, w zależności od stanu zdrowia maszynisty, sytuacji terenowej, w jakiej znajduje się pociąg, warunków atmosferycznych oraz pory dnia.
- Jeżeli pomocnik maszynisty ma złożony egzamin na maszynistę oraz posiada prawo kierowania pojazdem, powinien wziąć do pomocy jednego z pracowników drużyny pociągowej i z nim dojechać do najbliższej stacji, na której udzielona zostanie pomoc lekarska maszyniście. Dalsze pełnienie czynności maszynisty i prowadzenie pociągu uzależnione jest od decyzji telefonicznej zwierzchnika służbowego pomocnika.
- Jeżeli pomocnik maszynisty nie ma prawa kierowania pojazdem, to powinien zatrzymać pociąg, zawiadomić kierownika pociągu o niezdolności maszynisty do pracy i jeżeli zachodzi konieczność pilnego udzielenia pomocy choremu, pomocnik maszynisty gdy posiada pełną umiejętność uruchomienia i zatrzymania pojazdu, może doprowadzić pociąg lub sam pojazd do miejsca spotkania z pogotowiem lekarskim. Decyzję o tej jeździe podejmie pomocnik maszynisty po uzgodnieniu z kierownikiem pociągu z tym, że:
- kierownik pociągu ustali z posterunkiem zapowiadawczym kierunek jazdy z pociągiem lub samym pojazdem,
- jazda do najbliższej stacji lub miejsca wyznaczonego odbywać się będzie ze zmniejszoną szybkością, z zachowaniem ostrożności i zabezpieczeniem hamowania pociągu. W takim przypadku na pojeździe powinni znajdować się kierownik pociągu lub członek drużyny pociągowej zaznajomiony z zatrzymaniem pojazdu.
- W razie choroby lub niezdolności do pracy maszynisty na pojeździe jadącym luzem:
- pomocnik maszynisty mający egzamin na maszynistę i posiadający prawo kierowania pojazdem, powinien dojechać do pierwszej stacji ze zmniejszoną szybkością. Powinien on wówczas pilnie uważać na tor i sygnały, a w razie spotkania pracownika kolejowego powinien wziąć go na pojazd, aby obserwował drogę i sygnały. Przekazać maszynistę opiece lekarskiej.
- pomocnik maszynisty nie mający prawa kierowania, a umiejący obsługiwać pojazd może dojechać ze zmniejszoną szybkością do pierwszego telefonu (mijanka, przejazd strzeżony, stacja), zatrzymać pojazd i przed zejściem z niego zabezpieczyć przed ruszeniem. Zgłosić telefonicznie najbliższemu posterunkowi zapowiadawczemu o zaistniałym wypadku. W razie wyznaczenia przez dyżurnego ruchu spotkania z pogotowiem lekarskim w innym miejscu, pomocnik powinien z zachowaniem wszelkich środków ostrożności dojechać tam i przekazać maszynistę pod opiekę lekarską. Następnie zabezpieczyć pojazd przed ruszeniem i oczekiwać na przybycie maszynisty, pojazd osłonić zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 14. Obowiązki pomocnika maszynisty w przypadku uszkodzenia pojazdu na szlaku.
- W przypadku zepsucia się pojazdu podczas jazdy i oczekiwania przybycia pojazdu pomocniczego, pomocnik maszynisty powinien pomagać maszyniście w usunięciu uszkodzeń i wykonywać inne czynności według wskazań maszynisty. Jeżeli jadący luzem pojazd na skutek uszkodzenia musi oczekiwać na przybycie pojazdu pomocniczego, pomocnik maszynisty powinien osłonić go na polecenie maszynisty sygnałami i powiadomić najbliższy posterunek zapowiadawczy o zaistniałym uszkodzeniu, czy wypadku.
- Jeżeli na jadący pojedynczo pojazd dokonano zamachu, należy starać się zabezpieczyć ślady i dowody rzeczowe, mogące służyć do wykrycia przestępcy.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
§ 15. Obowiązki pomocnika maszynisty przy obsłudze pojazdu w okresie zimy.
- Do obowiązków pomocnika maszynisty przy obsłudze pojazdu w okresie zimy należy oprócz obowiązków określonych w § 8:
- stosowanie właściwych rodzajów paliwa, olejów i smarów, przeznaczonych do pracy w niskich temperaturach,
- zwracanie szczególnej uwagi na filtry paliwowe oraz izolację i ewentualne ogrzewanie zbiorników i przewodów paliwowych, aby nie dopuścić do ich zatkania zgęstniałym paliwem,
- sprawdzenie stanu i działania kurków końcowych przewodu hamulcowego,
- stałe sprawdzanie stanu naładowania baterii akumulatorów przez odczytywanie napięcia na woltomierzu w kabinie sterowniczej (baterie akumulatorów powinny być stale w stanie naładowanym, a w razie dłuższego postoju pojazdu na otwartej przestrzeni należy skrzynię akumulatorów chronić przed zimnem, osłaniając ją pokrowcem wojłokowym, skórzanym lub innym),
- chronienie zbiorników i przewodów powietrznych przed zamarznięciem. (Najskuteczniejszym środkiem zapobiegawczym jest ich częste odwadnianie przez otwieranie kurków spustowych odwadniaczy i rozpylaczy lub gdy jest zamontowany na lokomotywie rozpylacz alkoholu, wlewanie alkoholu do zbiorniczka),
- chronienie zbiorników, przewodów i chłodnic wodnych przed zamarznięciem przez otulenie ich materiałem izolacyjnym, a w razie dłuższego postoju przy groźbie zamrożenia - (całkowite spuszczenie wody z układu wodnego. Przy spuszczeniu wody powinny być otwarte wszystkie kurki spustowe w układzie wodnym).
Wodę z układu chłodzenia wolno spuścić dopiero wtedy, gdy jej temperatura spadnie poniżej 50°C. Olej natomiast należy spuszczać gorący natychmiast zatrzymaniu silnika spalinowego. Po spuszczeniu wody należy kilkakrotnie obrócić wałem korbowym silnika dla całkowitego usunięcia wody z silnika i pompy wodnej,
- niedopuszczenie, aby w czasie pracy temperatura wody chłodzącej, wypływającej z silnika, spadła poniżej 45°C, przez nakładanie pokrowców na silnik spalinowy lub chłodnice, zamykanie żaluzji chłodnic, wyłączenie chłodnic itp.
- Przed uruchomieniem silnika bez wody i oleju należy:
- przez układ chłodzenia silnika przepuszczać wodę o temperaturze od 60°C do 90°C tak długo, aż z zaworu spustowego pompy wodnej zacznie wypływać ciepła woda,
- następnie wodę spuścić, zawór zamknąć i układ napełnić wodą o temperaturze 80-90°C,
- jednocześnie podczas napełniania wodą napełnić układ smarowania silnika olejem podgrzanym do temperatury 80-100°C. Nie wolno wlewać zimnej wody do układu chłodzenia silnika znajdującego się na mrozie, aby nie zamrozić układu.
- Podczas krótszych postojów na otwartej przestrzeni nie potrzeba opróżniać układu chłodzenia silnika, należy jednak wtedy:
- podgrzać układ chłodzenia z dodatkowego źródła ciepła (np. z podgrzewaczy) albo zamknąć żaluzję chłodnicy, nałożyć na silnik i chłodnicę pokrowce i co 30-40 min. uruchamiać silnik na kilka minut. Szczególną uwagę należy wtedy zwrócić na stan baterii akumulatorów, aby jej za bardzo nie wyładować.
Załącznik.
Wykaz uszkodzeń, z którymi nie wolno użyć spalinowego pojazdu do pracy pociągowej lub manewrowej.
- Obluzowanie obręczy na kole lub osi w piaście koła.
- Poprzeczne pęknięcie osi.
- Podłużne pęknięcie lub skaza na osi długości ponad 20 mm.
- Wytarte miejsca na osi z ostrymi krawędziami głębszymi niż 2,5 mm.
- Pęknięcie obręczy lub piasty koła.
- Zużycie obręczy na powierzchni tocznej, mierzone w płaszczyźnie kręgu tocznego wzdłuż promienia największego zużycia przekraczające 5 mm.
- Miejscowe wytarcie obręczy na powierzchni tocznej, mierzone w płaszczyźnie kręgu tocznego, głębsze niż 1,5 mm.
- Wyszczerbienie na powierzchni tocznej obręczy długości ponad 25 mm i głębsze niż 3 mm.
- Grubość obręczy w płaszczyźnie kręgu tocznego mierzone wzdłuż promienia największego zużycia, nie mogę być mniejsze niż 20 mm.
- Grubość obrzeża obręczy, mierzona na obwodzie nakreślonym promieniem o 10 mm większym aniżeli promień kręgu tocznego jest mniejsza niż 15 mm nie dotyczy to zestawów kołowych, dla których konstrukcyjnie przewidziano zwężenie grubości.
- Uszkodzone lub nieprawidłowo działające manometry i zawory bezpieczeństwa urządzeń powietrznych.
- Nienależyte działanie syreny.
- Nienależycie działające światło sygnalizacyjne w obu końcach spalinowego pojazdu trakcyjnego.
- Nieprawidłowo działająca sprężarka powietrzna, jak również nieprawidłowo działający hamulec zespolony, dodatkowy lub ręczny.
- Nieprawidłowo działający lub niezaopatrzone w piasek piasecznice,
- Pęknięta opaska, wieszak, jedno z głównych piór sprężyny nośnej piórowej lub sprężyna nośna zwojowa.
- Wytopione lub pęknięte łożysko ślizgowe lub toczne.
- Pęknięty kadłub łożyska osiowego.
- Obluzowane śruby lub nity w połączeniach ostoi, części podwozia, silnika lub układu napędowego.
- Brak lub uszkodzenie urządzenia zabezpieczającego układ hamulca lub układ napędowy.
- Nieprawidłowo działające urządzenie cięgłowe i zderzakowe.
- Nieczynne lub uszkodzone urządzenia ogrzewcze.
- Nieprawidłowo działający lub uszkodzony układ paliwowy.
- Nieprawidłowo działający lub uszkodzony układ chłodzenia silnika spalinowego.
- Nieprawidłowo działający lub uszkodzony układ smarowania silnika spalinowego.
- Nieprawidłowo działający lub uszkodzony układ rozruchowy silnika spalinowego albo nieprawidłowo działający lub uszkodzony rozrusznik.Tekst pochodzi ze strony www.koleje.wask.pl
- Uszkodzony lub wadliwie działający układ napędowy (sprzęgło, skrzynia biegów, urządzenia zmiany kierunku jazdy, wały napędowe, przekładnia główna, przetwornik hydrauliczny).
- Nieszczelność powodująca wyciekanie oleju smarnego, wody lub oleju napędowego.
- Nieprawidłowo działająca prądnica.
- Nieprawidłowo działające lub uszkodzone urządzenia sterownicze (styczniki, przekaźniki, wyłączniki, nastawniki, przewody elektryczne, powietrzne itp.)
- Uszkodzona lub wyczerpana bateria akumulatorów.
- Nieczynna instalacja oświetleniowa.
- Uszkodzone lub nieszczelne rury wydechowe w przedziale maszynowym.
- Pogięte lub nadpęknięte wiązary (dotyczy lokomotyw Lyd 1).
- Nieczynny szybkościomierz rejestrujący (przy wyjeździe z lokomotywowni macierzystej).
Ponadto spalinowego pojazdu trakcyjnego nie wolno używać do pracy z uszkodzonym nadwoziem, zagrażającym bezpieczeństwu ruchu lub bezpieczeństwu podróżnych i obsługi pojazdu oraz z brakiem wyposażenia w narzędzia, sprzęt przeciwpożarowy, bhp oraz w inny sprzęt zgodnie z obowiązującym wyposażeniem danego pojazdu. |