Strona główna     Linki     Co nowego


Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Informacje

Stan: czynna     Rok budowy: 1851     Prześwit: 785 mm     
Operator: Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych     
Właściciel: UM Bytom, UM Tarnowskie Góry, Urząd Miasta i Gminy Miasteczko Śląskie     
Przewozy: W sezonie letnim rozkładowe, przez cały rok na zamówienie     

Strony i publikacje

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe

Jakub Halor

Bogata w informacje strona poświęcona najstarszej nieprzerwanie czynnej kolei wąskotorowej na świecie. Wart szczególnej uwagi jest dział, w którm opisano historię wąskotorowej sieci oraz eksploatowany na niej tabor. Dopełnieniem jest doskonała fotogaleria, w której zamieszczono zdjęcia z najlepszych lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Część działów dostępna jest również w języku niemieckim i angielskim.

Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku

Krzysztof Soida  –  Tom 1 - Katowice 1996, Tom 2 - Katowice 2001, Tom 3 - Łódź 1999

Wydana w trzech tomach doskonała monografia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, w której autor nie pomija również licznych wąskotorowych kolei zakładowych, jest najlepszym źródłem wiedzy w tej tematyce. Tom I ("Dzieje kolei wąskotorowych") to obszernie opracowane dzieje kolei wąskotorowych na tych terenach. Tom II ("Technika kolei wąskotorowych") opisuje technikę budowy toru, urządzenia oraz tabor stosowany na wąskim torze. Tom III ("Album fotografii") zawiera kilkaset czarnobiałych i kolorowych fotografii, wśród których jest wiele dotychczas niepublikowanych.

Najstarsze parowozy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

Krzysztof Soida  –  Koleje Małe i Duże 1/2001

Artykuł opisuje pierwsze eksploatowane na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych parowozy. Wiele z zastosowanych w nich rozwiązań z powodzeniem wykorzystano w kolejnych parowozach konstruowanych specjalnie na potrzeby górnośląskiego przemysłu.

Ostatnie enklawy pary w Polsce: Przemysł górnośląski

Krzysztof Wiśniewski, Krzysztof Soida  –  Koleje Małe i Duże 3/2001

Interesujący artykuł o ostatnich zakładach przemysłowych Górnego Śląska, w których eksploatowane są parowozy. Na szczególną uwagę zasługuje Huta Kościuszko wraz z ostatnim czynnym parowozem Tw53 oraz Huta Pokój, w której eksploatowano ostatnie czynne parowozy serii Tw47. Artykuł ilustrowany jest ciekawymi zdjęciami.

Górnośląskie wąskotorowe tendrzaki pięcioosiowe typu Eh2t

Bogdan Pokropiński  –  Koleje Małe i Duże 3/2001

Obszerny oraz bogato ilustrowany artykuł o pięcioosiowych tendrzakach produkowanych dla kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku - zarówno tych użytku publicznego jak i kolei zakładowych hut i kopalń.

150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

Jakub Halor  –  Koleje Małe i Duże 2-3/2004

Artykuł opublikowany w związku z obchodami 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych podzielono na kilka sekcji: Powstanie i rozkwit, okres międzywojenny, Historia powojenna, Koniec XX wieku oraz Finał. Bogato ilustrowana publikacja zawiera również informacje o eksploatowanych parowozach, krótki reportaż z unikatowych warsztatów naprawczych w Rozbarku oraz kalendarium wydarzeń z historii tej sieci.

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe po 1990 roku Część I i II

Krzysztof Soida  –  Koleje dawniej i dziś 5/2005, 6/2005

Obszerny dwuczęściowy artykuł opisuje najważniejsze wydarzenia w dziejach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych po 1990 roku. Jest to niestety okres szybkiego upadku tego wspaniałego systemu transportowego. Kolejne kilometry szlaków padały łupem złodziei a zbędny już tabor był złomowany. W artykule znaleźć można wiele fotografii, wśród których są również te, które ukazują lata świetności Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Koleje wąskotorowe przełomu wieków

Marek Malczewski  –  Świat kolei 11/2005

Artykuł przedstawia zmiany w strukturze Dyrekcji Kolei Dojazdowych w Warszawie wynikające z założeń uchwały Zarządu PKP z 1996 roku, która zakładała odejście od scentralizowanego zarządzania. Dodatkowo przedstawiono statystyki przewozu towarów i pasażerów oraz wyniki finansowe poszczególnych kolei dojazdowych PKP w 1999 i 2000 roku.

Stacja Maciejkowice

Jakub Halor  –  Świat kolei 2/2006

Obszerny artykuł został poświęcony historii i funkcjonowaniu największej stacji kolei wąskotorowej na ziemiach polskich. Liczne fotografie i plany urozmaicają opracowanie dotyczące tej najważniejszej stacji Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, która w latach świetności obsługiwała nawet 170 pociągów w ciągu doby.

Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara