Strona główna     Linki     Co nowego


Krotoszyńska Kolej Dojazdowa

Informacje

Stan: czynna     Rok budowy: 1900     Prześwit: 750 mm     
Operator: Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych     
Właściciel: Urząd Miasta Pleszew     
Przewozy: Pasażerskie rozkładowe przez cały rok, przez cały rok na zamówienie     


30 czerwca 2006 roku Urząd Miasta i Gminy Pleszew podpisał ze Stowarzyszenem Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu umowę dotyczącą przywrócenia regularnych kursów kolei wąskotorowej na trasie Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto. Wznowienie przewozów nastąpiło 17 września 2006 roku.

Strony i publikacje

Koleje wąskotorowe Wielkopolski 1886 - 1949

Maciej Matuszewski  –  Poznań 1988

Kilkunastostronicowa publikacja zawierająca krótkie omówienia poszczególnych kolei wąskotorowych w Wielkopolsce: kolei opalenickiej, Żnińskiej Kolei Powiatowej, Wyrzyskich Kolei Powiatowych, Bydgoskich Kolei Powiatowych, Witkowskiej (Gnieźnieńskiej) Kolei Powiatowej, Wrzesińskiej Kolei Powiatowej, Kolei Powiatowej Krotoszyn - Pleszew, Śmigielskich Kolei Powiatowych, Średzkiej Kolei Powiatowej oraz Jarocińskiej Wąskotorowej Kolei Powiatowej. Dla każdej z linii podano daty otwarcia poszczególnych odcinków, statystyki przewozów oraz informacje o eksploatowanym taborze. Publikację zamyka dodatek zawierający schematy linii poszczególnych kolei.

Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Krotoszyńska Kolej Wąskotorowa

Piotr Rudzki  –  Koleje Małe i Duże 6/2002

Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń.

Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe

Bodgan Pokropiński  –  Świat kolei 10/2003

Artykuł opisuje narodziny wagonów motorowych powstałych w wyniku przebudowy wagonów osobowych typu 1Aw. Pomysł takiej adaptacji zgłosiła załoga lokomotywowni kolei wąskotorowej w Pleszewie. W Pleszewie zbudowano jednak tylko jeden egzemplarz, kolejne powstawały w lepiej wyposażonych warsztatach w Krośniewicach. Wagony tego typu eksploatowane były na Jędrzejowskiej, Krośniewickiej, Krotoszyńskiej, Śmigielskiej, Wrocławskiej i Zwierzynieckiej Kolei Dojazdowej. Artykuł zawiera dane techniczne, wykaz zbudowanych wagonów oraz opis zastosowanych rozwiązań.

"Łajki" w służbie

Marek Malczewski, Paweł Terczyński  –  Świat kolei 10/2003

Krótki artykuł podsumowujący eksploatację wagonów motorowych MBxd1 na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Autorzy zwracają uwagę, że mimo swojej prostej budowy były mniej awaryjne i bardziej ekonomiczne niż uznawane wówczas za nowoczesne wagony motorowe MBxd2 produkcji rumuńskiej.

Koleje wąskotorowe przełomu wieków

Marek Malczewski  –  Świat kolei 11/2005

Artykuł przedstawia zmiany w strukturze Dyrekcji Kolei Dojazdowych w Warszawie wynikające z założeń uchwały Zarządu PKP z 1996 roku, która zakładała odejście od scentralizowanego zarządzania. Dodatkowo przedstawiono statystyki przewozu towarów i pasażerów oraz wyniki finansowe poszczególnych kolei dojazdowych PKP w 1999 i 2000 roku.

Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara