Strona główna     Linki     Co nowego


Kolej leśna Puszczy Knyszyńskiej - Czarna Białostocka

Informacje

Stan: czynna     Rok budowy: 1916     Prześwit: 600 mm     
Operator: Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych     


Na początku lat dziewięćdziesiątych powstała koncepcja powołania do życia Fundacji na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, której podstawowym celem było doprowadzenie do wpisania linii Czarna Białostocka - Kopna Góra do rejestru zabytków, czego dokonano już w październiku 1992 roku. Obecnie realizowana jest odbudowa 20-km linii w celu udostępnienia jej turystom. Dotychczas, poprzez usunięcie wkraczającej na tor roślinności oraz uzupełnienie ubytków powstałych w wyniku kradzieży, wyremontowano 8 km wąskotorowego szlaku.

Obecnie nie kursują planowe pociągi przeznaczone dla klientów indywidyalnych. Możliwe jest zamówienie pociągu specjalnego, którego rozkład dostosowany będzie do państwa potrzeb. Szczegóły oraz informacje potrzebne do zamówienia przejazdu znajdziecie Państwo w folderze. Inne przydatne informacje uzyskać można kontaktując się z Fundacją:

Fundacja na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych
ul. Dunajecka 15/12
02-369 Warszawa
tel. +48 22 436 03 64
tel. +48 663 310 121
fundacjakl@poczta.onet.pl
http://www.fkl.iap.pl

Pobierz:
  • folder informacyjny (pociągi na zamówienie)
  • reportaż białostockiego oddziału Telewizji Polskiej

    Imprezy

    11-14 czerwca 2009 r.

    Kolejka wąskotorowa w Puszczy Knyszyńskiej
    Trasa: Czarna Białostocka - Czeremchowa Tryba - Czarna Białostocka
    Tabor: Wls40
    Program:
    - przejazd całym dostępnym 8-kilometrowym odcinkiem
    - blisko godzinny spacer po Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej
    - 2 pociągi każdego dnia
    Informacje: Fundacja Na Rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, tel. +48 22 436 03 64, +48 663 310 121 oraz rozkład jazdy

    Strony i publikacje

    Puszczańska kolejka

    Bogusław Deptuła, Henryk Leniec  –  Młody Technik 10/1990

    Ilustrowany artykuł opisujący aktualny stan kolei wąskotorowej w Puszczy Knyszyńskiej. Autorzy zwracają uwagę na nadchodzącą likwidację sieci oraz postulują zachowanie 48-kilometrowej linii do Walił i wykorzystanie jej w celach turystycznych. Oprócz fotografii zamieszczono schematyczną mapę z zaznaczeniem granic Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej i rezerwatów przyrody.

    Leśne kolejki wąskotorowe północno-wschodniej Polski w latach 1910 - 1991. 75-lecie kolejki leśnej w Puszczy Białowieskiej.

    Stanisław Szawiec, Kazimierz Bielawski, Wiesław Stankiewicz  –  Białystok 1991

    W 1991 roku przypadała 75 rocznica uruchomienia pierwszych odcinków wąskiego toru w Puszczy Białowieskiej. Z tej okazji Okręgowy Zarząd Lasów Państwowych w Białymstoku wydał folder, w którym dokładnie opisano historię kolei leśnej Puszczy Białowieskiej, zamieszczono również kilkanaście interesujących fotografii oraz mapy obrazujące stan rozwoju sieci w roku 1932 oraz 1980. Pozycja zawiera również krótsze opracowania dotyczące kolei leśnych w Nurcu, Płocicznie i Czarnej Białostockiej. Publikację zamyka opis techniczny i przebieg służby ostatniego w kraju czynnego parowozu HF Tx-1112.

    Leśne kolejki wąskotorowe południowo-wschodniej Polski

    Oktawian Duda, Zygmunt Świerzewski, Krzysztof Zintel  –  Poznań 1995

    Na publikację składają się cztery główne artykuły: Koleje leśne w latach 1945 do 1974, Lokomotywy parowe kolei leśnych, Koleje leśne w Karpatach Wschodnich oraz Bieszczadzkie koleje leśne. Pierwszy z nich opisuje ogólną sytuację kolei leśnych w Polsce z uwzględnieniem długości poszczególnych systemów oraz ich sytuacji taborowej. Drugi artykuł to krótkie omówienie taboru eksploatowanego na leśnych kolejach wąskotorowych w Polsce wraz ze szczegółowym wykazem parowozów HF, Las, Ryś oraz Px48 eksploatowanych na tych kolejach. Dwa ostatnie artykuły szczegółowo omawiają koleje leśne Karpat oraz oddzielnie koleje leśne w Bieszczadach. Publikacja zawiera liczne interesujące fotografie oraz mapy.

  • Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara