Strona główna Linki Co nowego | |||
|
Krośniewicka Kolej Dojazdowa | |
Ogólne Rozkład Historia Linia Galeria Rozkłady archiwalne Tabor Klimaty | Informacje Stan: nieczynna Rok budowy: 1915 Prześwit: 750 mmWłaściciel: Urząd Gminy Krośniewice Strony i publikacje Kujawskie Koleje Dojazdowe Bogdan Pokropiński – Poznań 1994 Omówienie historii kolei wąskotorowych na Kujawach Bogdan Pokropiński rozpoczyna od analizy uwarunkowań geograficznych tego regionu. To właśnie one stały się powodem wybudowania tam gęstej sieci kolei cukrowniczych przez cukrownie w Pakości, Kruszwicy, Mątwach i Tucznie. Później przychodzi kolej na koleje cukrowni Brześć Kujawski, Dobre, Ostrowy, Gosławicie i inne. Oddzielny rozdział poświęcony jest historii Kujaw w okresie pierwszej wojny światowej. Następnie autor omawia historię kolei wąskotorowych w okresie międzywojennym, podczas drugiej wojny światowej oraz w pierwszych latach po jej zakończeniu. W 1949 roku nastąpiło scalenie trzech najważniejszych sieci kolei wąskotorowych na Kujawach, czemu autor poświęca krótki rozdział. Kolejne opisują schyłek "złotego wieku" oraz tabor używany na poszczególnych liniach. Znaczną część publikacji zajmują tablice z wykazami taboru eksploatowanego przez cukrownie oraz przez Kujawskie Koleje Dojazdowej. Książkę zamyka zbiór blisko 50 archiwalnych fotografii, często z miejsc, do których kolej wąskotorowa już nie dociera. Do książki dołączona jest schematyczna mapa obrazująca rozwój kolei wąskotorowych na Kujawach w latach 1913, 1915 oraz 1938. Koleje wąskotorowe odchodzą w dal...: Krośniewicka Kolej Wąskotorowa Piotr Rudzki – Koleje Małe i Duże 2/2002 Krótki ilustrowany felieton o powolnej agonii Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Obok opisu aktualnego stanu mijanych stacji autor zamieścił kalendarium wydarzeń. Spotkanie z MBxd1-201 Roman Kozak – Koleje Małe i Duże 5/2002 Bogato ilustrowana relacja z przejazdu specjalnego wagonem MBxd1-201 z Krośniewic przez Boniewo, Przystronie i Sompolno do Gniezna. Artykuł interesujący przede wszystkim na nietypową relację pociągu liczącą ponad 140 km. Przebudowa wagonów osobowych 1Aw na silnikowe Bodgan Pokropiński – Świat kolei 10/2003 Artykuł opisuje narodziny wagonów motorowych powstałych w wyniku przebudowy wagonów osobowych typu 1Aw. Pomysł takiej adaptacji zgłosiła załoga lokomotywowni kolei wąskotorowej w Pleszewie. W Pleszewie zbudowano jednak tylko jeden egzemplarz, kolejne powstawały w lepiej wyposażonych warsztatach w Krośniewicach. Wagony tego typu eksploatowane były na Jędrzejowskiej, Krośniewickiej, Krotoszyńskiej, Śmigielskiej, Wrocławskiej i Zwierzynieckiej Kolei Dojazdowej. Artykuł zawiera dane techniczne, wykaz zbudowanych wagonów oraz opis zastosowanych rozwiązań. "Łajki" w służbie Marek Malczewski, Paweł Terczyński – Świat kolei 10/2003 Krótki artykuł podsumowujący eksploatację wagonów motorowych MBxd1 na Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Autorzy zwracają uwagę, że mimo swojej prostej budowy były mniej awaryjne i bardziej ekonomiczne niż uznawane wówczas za nowoczesne wagony motorowe MBxd2 produkcji rumuńskiej. Koleje wąskotorowe przełomu wieków Marek Malczewski – Świat kolei 11/2005 Artykuł przedstawia zmiany w strukturze Dyrekcji Kolei Dojazdowych w Warszawie wynikające z założeń uchwały Zarządu PKP z 1996 roku, która zakładała odejście od scentralizowanego zarządzania. Dodatkowo przedstawiono statystyki przewozu towarów i pasażerów oraz wyniki finansowe poszczególnych kolei dojazdowych PKP w 1999 i 2000 roku. |
Copyright © 1999-2009 Krzysztof Zientara